احادیثی در توصیف امام زمان(عج)

هستی عاشق مهدی علیه‌السلام

1) رسول خدا (ص): یَرضی فی خِلافَتِهِ اَهلُ الأَرضِ وَ اَهلُ السَّماءِ فِی الجَوِّ.[1]

در زمان حکومت او، اهل زمین و آسمان و حتی برندگان در هوا خشنودند.

 

دادخواه خون حسین علیه‌السلام

امام عصر علیه‌السلام پس از ظهور و قیام به‌تدریج برنامۀ کاری خود را آغاز می‌کنند، یکی از آن امور، دادخواهی خون حسین علیه‌السلام است.

2) امام باقر علیه‌السلام: لَمّا قُتِلَ جَدِّیَ الْحُسَیْنُ ضَجَّتِ الْمَلائِکَه إِلَی اللهِ عَزَّوَجلَّ بِالبُکاءِ وَ النَّحیبِ فَأَْوحَی اللهُ إِلَیْهِمْ قَرُّوا مَلائِکتی فَوَ عِزّتی وَ جَلالی لَأَنْتَقِمَنَّ مِنْهُمْ وَلَوْ بَعْدَ حینٍ ثُمَّ کَشَفَ اللهُ عَزَّوَجلَّ عَنِ الأَئِمَّهِ علیه‌السلام مِنْ وُلْدِ الحُسَیْنِ علیه‌السلام... فَإِذا أَحَدُهُمْ قائِم یُصْلّی فَقال عزّوجلَّ: بِذلِکَ القائِمِ اَنْتَقِمُ مِنْهُمْ.[2]

(ابوحمزۀ ثمالی می‌گوید: از امام باقر علیه‌السلام پرسیدم: چرا قائم را قائم می‌گویند با این که همۀ شما قائم به حق هستید؟ فرمودند:) چون جدم حسین علیه‌السلام کشته شد ملائکه با گریه و ناله به خداوند شکوه کردند که ای مولای ما! بهترین خلق تو را می‌کشند و تو انتقام نمی‌گیری؟ خداوند فرمود: آرام باشید، انتقام خواهم گرفت؛ هرچند پس از مدتی. آن‌گاه ملائکه خوشحال شدند و خداوند امامان از نسل حسین علیه‌السلام را به فرشتگان نشان داد که یکی از آن‌ها ایستاده بود و نماز می‌خواند، خداوند فرمود: به وسیلۀ او که ایستاد (قائم علیه‌السلام) است، انتقام خواهم گرفت.

 

 

خونخواهی مظلومان

3) تفسیر امام صادق علیه‌السلام در مورد آیۀ: (أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ)؛[3] (کسانی که مورد ستم قرار گرفته‌اند، اجازۀ دفاع دارند و خداوند بر نصرت آنان توانا است.)

فرمود: اِنَّما هُوَ القائِمُ اِذا خَرَجَ یَطلُبُ بِدَمِ الحُسَینِ علیه‌السلام ... .

این آیه در مورد قائم است. وقتی قیام کند خون حسین علیه‌السلام را مطالبه می‌کند.

 

عدالت‌محوری

4) امام باقر علیه‌السلام: إِذَا قَامَ قَائِمُنَا فَإِنَّهُ یَقْسِمُ بِالسَّوِیَّةِ وَ یَعْدِلُ فِی خَلْقِ الرَّحْمَن مِنْهُمْ وَ الْفاجِرَ فَمَنْ اَطاعَهُ فَقَدْ اَطاعَ اللهَ وَ مَنْ عَصاهُ فَقَد عَصَی اللهَ.[4]

قائم ما چون قیام کند، اموال را بین مسلمانان و نیازمندان به عدالت و مساوات تقسیم می‌کند و عدالت او به تمام بندگان خدا می‌رسد؛ چه نیک و چه بد. پس هر کس از او اطاعت کند از خدا اطاعت کرده و هرکس از او نافرمانی کند از خدا نافرمانی کرده است.

 

جهانی پر از عدل

در بسیاری از اخبار مربوط به حضرت حجت علیه‌السلام به یک مسئلۀ اساسی توجه شده و آن، دادگستری و عدالت‌خواهی حضرت است که براساس عدالت رفتار خواهد کرد.

حدیث زیر یکی از آن احادیثی است که می‌فرماید: یَملَأُ الأَرضَ قِسطاً وَ عَدلاً؛ زمین را از عدل پر سازد همان‌گونه که از ستم پر شده باشد.

5) رسول خدا (ص): هُوَ رَجُلٌ مِنّی اُسْمُهُ اِسْمی یَحْفَظُنِی اللهُ فِیهِ وَ یَعمَلُ بِسُنَّتی وَ یَمْلأُ اللهُ بِهِ الأرْضَ قِسطاً وَ عَدلاً قِسطاً وَ عَدْلاً وَ نوراً بَعْداً ما تَمْتَلِیُ ظُلْماً وَ جَوْرَاً وَ سُوءاً. [5]

او (مهدی علیه‌السلام) مردی است که نام او نام من است و خداوند (دین و سنت) مرا به وسیلۀ او حفظ خواهد کرد، او به سنت من عمل خواهد کرد و زمین را از عدل و نور پُر می‌سازد، پس از آن که از ستم، بی‌عدالتی و بدی پر شده باشد.

 

عدالتی جهان‌گستر

6) امام صادق علیه‌السلام: اَما وَ اللهِ لَیَدْخُلَنَّ عَلَیْهِمْ عَدْلُهُ جُوفَ بُیُوتِهِمْ کَما یَدْخُلُ الْحَّرُ وَ اَلْبَرْدُ. [6]

عدالت مهدی علیه‌السلام فراگیر می‌شود، همان‌گونه که سرما و گرما به همه می‌رسد، عدل او نیز چنین خواهد شد.

 

احیاگر اسلام ناب محمدی (ص)

7) امام صادق علیه‌السلام: اِذا قامُ الْقائِمُ دَعَا النّاسَ اِلَی الاِسلامِ جَدیداً وَ هَداهُمْ اِلی اَمْریٍ قَدْدَثِرَ وَ ضَلَّ عَنْهُ الْجُمْهُورُ. [7]

آن هنگام که قائم ما قیام کند، مردم را به اسلام جدید (اسلام ناب محمدی) دعوت کرده آن‌ها را به موضوعی که مخفی مانده و بیشتر مردم از آن گمراه شده‌اند راهنمایی می‌کند.

(ممکن است مقصود مسئلۀ امامت و ولایت باشد؛ یعنی اسلام امامت و ولایت).

 

پایان ظلم

8) پیامبر(ص): اِذا قامَ قائِمُنا اِضمَحَلَّتِ القَطائِعُ فَلاقَطائِعَ.[8]

زمانی که قائم ما قیام کند، قطایع (زمین‌هایی که زمامداران و حکام جور در مالکیت خود درآورده یا واگذار کرده بودند) از بین می‌رود، به‌طوری‌که دیگر قطایعی (که سبب امتیاز و تضییع حق دیگران شود) در میان نخواهد بود.

اصلاح جامعه

9) امام باقر علیه‌السلام: اَلمَهدِیُّ وَ اَصحابُهُ ... یَأمُرُونَ بِالمَعروفِ و یَنهَونَ عَنِ المُنکَرِ.[9]

مهدی علیه‌السلام و یاران او... امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند. (ارزش‌ها را حاکم و ضدّ ارزش‌ها را از میان برمی‌دارد.)

 

برخورد با بدعت‌ها

10) امام باقر علیه‌السلام: ... وَ لایَترُکُ بِدعَهً اِلاّ اَزالَها وَ لاسُنَّهً اِلاّ اَقامَها.[10]

هیچ بدعتی را به حال خود وانمی‌گذارد مگر این‌که آن را از ریشه برکند و از هیچ سنتی نمی‌گذرد مگر آن را برپا می‌کند.

 

عدالت‌گستری

11) رسول خدا (ص): لاتَذْهَبُ الدُّنْیا حَتّي یَقوم بِأَمْرِ اُمَّتی رَجُلٌ مِنْ وُلْدِ الْحُسَیْنِ یَمْلَأَها عَدْلاً کَما مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً. [11]

دنیا به پایان نرسد تا این که امور امت من را مردی از نسل حسین علیه‌السلام به‌دست گیرد و زمین را از عدل و داد پر می‌سازد چنان که از ظلم و جور پر شده باشد.

 

احیای اهداف انبیا علیهم‌‌السلام

12) پیامبر(ص): المَهدِیُّ مِن وُلدی ... یَأتی بِذَخیرَهِ الأنبیاء.[12]

مهدی علیه‌السلام از فرزندان من است. او با خود ذخایر و باقی‌ماندۀ آثار پیامبران را می‌آورد.

احیاگر شریعت نبوی (ص)

13) رسول خدا (ص): الْقَائِمُ مِنْ وُلْدِی اسْمُهُ اسْمِی وَ شَمَائِلُهُ شَمَائِلِی وَ سُنَّتُهُ سُنَّتِی یُقِیمُ النَّاسَ عَلَی مِلَّتِی وَ شَرِیعَتِی وَ یَدْعُوهُمْ إِلَی کِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل مَنْ اَطاعَهُ فَقَدْ اَطاعَنی ... .[13]

مهدی علیه‌السلام از فرزندان من و نام و کنیه و شمایل او، نام و کنیه و شمایل من است. سنت او نیز سنت من است، او مردم را بر آیین من برپا می‌دارد و آن‌ها را بر شریعت من و به کتاب خداوند دعوت می‌کند، اطاعت او اطاعت از من است... .

 

اصلاح انحراف‌ها

14) امام علی علیه‌السلام: يَعْطِفُ الهُوي علي الهُداي إذا عَطَفُوا الهدي عَلي الهَوي وَ يَعْطِفُ الرَّأيَ عَلَي القُرآنِ إِذا عَطَفُوا القُرْآنَ عَلَي الرَّأيِ ... . [14]

حضرت مهدی علیه‌السلام که ظهور کند، فسادها و هواهای نفسانی را که بر راه نادرست تحمیل کرده بودند همه را به را ه درست برمی‌گرداند و قرآن را که به رأی و سلیقه تفسیر شده بود، بر افکار و آرا مقدم می‌دارد.

 

مرگ دجال

15) امام صادق علیه‌السلام: ... وَ الأئِمَّهُ مِنْ وُلْدِ الْحُسَیْنِ آخِرُهُمُ الْقائِمُ یَقومُ بَعْدَ غَیْبَتِهِ فَیَقْتُلُ الدَّجالَ وَ یُطَهِّرُ الاَرضَ مِنْ کُلِّ جَوُرٍ وَ ظُلْمٍ. [15]

قائم علیه‌السلام، آخرین امام از نسل حسین علیه‌السلام است که پس از غیبتش قیام می‌کند، دجال را می‌کشد و زمین را از هر ظلم و ستمی پاک می‌کند.

(در احادیث اهل سنت در مورد دجال و ویژگی‌های او سخن فراوان آمده است؛ ولی به نظر می‌رسد یا دست‌کم این احتمال وجود دارد که مقصود از دجال، شخص خاصی نباشد؛ بلکه تمام طاغوتیان، شیاطین و ستمگران می‌توانند مصداق دجال باشند و یکی از اهداف حضرت مهدی علیه‌السلام ریشه‌کن کردن ظلم و طغیان است. همان‌گونه که ابلیس و تمام فتنه‌گران و آتش‌افروزان، شیطان هستند، طغیان‌گران نیز می‌توانند مصداق دجال باشند.)

 

آغاز آبادگری

16) امام صادق علیه‌السلام: فَلا یَبْقی فِی الاَرضِ خَرابٌ اِلا عَمَّرَ وَ یَنْزِلُ عِیسَی بنُ مَرْیَم علیه‌السلام فَیُصَلِّی خَلْفَهُ. [16]

حضرت مهدی علیه‌السلام که ظهور کند، خانه‌ای در زمین خراب نیست مگر آن که آباد کند و عیسی علیه‌السلام از آسمان فرود آید و پشت سر او نماز گزارد.

(نمازگزاردن حضرت عیسی علیه‌السلام پشت سر امام عصر علیه‌السلام که در احادیث بسیاری آمده، نشان از جهانی بودن قیام آن حضرت و نیز تأیید برنامه‌های امام عصر علیه‌السلام است که به این ترتیب، مسیحی‌های جهان نیز به امام عصر علیه‌السلام ایمان آورده، تسلیم حکومت آن حضرت می‌شوند. علاوه بر این که حضرت عیسی علیه‌السلام خود نیز از مژده‌دهندگان به حضرت مهدی ‌ علیه‌السلام است.)

 

شیوه‌ای جدید

17) امام صادق علیه‌السلام: یَقُومُ بِاَمْرِ جَدیدٍ وَ کِتابٍ جَدیدٍ وَ سُنَّهِ جَدیدَهٍ وَ قَضاءٍ جَدیدٍ عَلَی الْعَرَبٍ شَدیدٌ وَ لَیْسَ شَأنُهُ اِلا الْقَتْلُ وُ لایَأُخُذُ فِی اللهِ لُوْمَهُ لائِمٍ. [17]

حضرت مهدی علیه‌السلام که قیام کند با برنامه، کتاب، را ه و روش و حکم و قضاوت نو خواهد آمد که بر عرب‌ها سخت است، او کارش کشتن (دشمنان) است و در راه حکم خدا از هیچ‌کس ترسی ندارد.

(مقصود از کتاب جدید و سنت جدید این است که آن‌قدر مردم از اسلام و قرآن و سنت رسول(ص) فاصله گرفته‌اند که وقتی حضرت مهدی علیه‌السلام قرآن و سنت رسول خدا(ص) را حاکم کند مردم فکر می‌کنند حضرت دین جدیدی آورده است. یعنی روش مهدی علیه‌السلام- که همان عمل به اسلام ناب است- با آنچه مردم عمل می‌کردند کاملاً متفاوت و جداست.)

 

همچون سلیمان و داوود

18) امام صادق علیه‌السلام: اِذای قائِمُ آلِ مُحَمَّدٍ حَکَمَ بِحُکْمِ داوُودَ وَ سُلیْمانَ لایَسئَلُ النّاسَ الْبَیِّنَه. [18]

زمانی که قائم آل محمد علیه‌السلام قیام کند، در امر قضاوت به شیوۀ حضرت سلیمان و داوود علیه‌السلام قضاوت می‌کند و دلیل و برهان نمی‌خواهد (بلکه با علم خود عمل می‌کند).

 

با سیرۀ پیامبر (ص)

19) امام صادق علیه‌السلام: اِذا اَذن اللهُ عَزَّوَجلَّ للقائِمِ فِي الخُرُوجِ صَعَدَ المَنْبَرَ وَ دَعَا النّاسَ اِلي نَفْسِهِ وَ ناشَدَهُمْ وَ دَعاهُمْ اِلي حَقَّهِ وَ اَنُ يَسيرَ فيهِمْ بِسیرَهِ رسولِ الله (صلي الله عليه و آله) وَ يَعْمَلَ فيهِمْ بِعَمَلِهِ.[19]

آن‌گاه که خداوند به قائم ما اجازۀ قیام دهد بر منبر می‌رود و مردم را به سوی خود و برنامه‌های خود دعوت کرد، خود را معرفی می‌کند و به آنان قول می‌دهد که بین آنان به سیرۀ پیامبر رفتار کرده و مانند او عمل کند.

 

اسلام اصیل

20) از امام صادق علیه‌السلام در مورد سیرۀ رفتاری حضرت مهدی علیه‌السلام سؤال شد و امام در پاسخ فرمودند: یَصْنَعُ کَما صَنَعَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) یَهْدِمُ‏ مَا کَانَ قَبْلَهُ کَمَا هَدَمَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) أَمْرَ الْجَاهِلِیَّةِ وَ یَسْتَأْنِفُ الْإِسْلَامَ جَدِیدا[20].

همان‌گونه که رسول خدا (ص) رفتار می‌کردند و رسومات غلط جاهلیت را ویران می‌ساختند، حضرت مهدی ‌ علیه‌السلام نیز تمام انحراف‌ها را منهدم کرده، اسلام را از نو پیاده خواهد کرد (و جامعه را به تمام معنا اسلامی کرده و گردوغبار کجی‌ها را از چهره‌ی نورانی اسلام پاک خواهد ساخت.)

 

تعلیم قرآن

21) امام باقر علیه‌السلام: اِذا قامَ قائِمُ آلِ محمَّدٍ (علیه‌السلام) ضَرَبَ فَساطیطَ لِمَنْ یُعَلِّمُ النّاسَ الْقُرآنَ عَلی ما اَنْزَلَ اللهُ جَلَّ جَلالُهُ... .[21]

وقتی قائم آل محمد(ص) قیام کند، از جمله کارهایی که می‌کند این است که خیمه‌هایی مخصوص تعلیم قرآن (دارالقرآن) نصب می‌کند و افرادی را مأمور تعلیم قرآن آن‌گونه که نازل شده می‌کند.

 

خیمه‌های قرآن

22) امام علی علیه‌السلام: کأنّی بِالعَجَمَ فَساطیطُهُمْ فِی مَسجِدِ الکُوفَهَ یُعَلِّمُونَ النّاسَ القُرآنَ کَما اُنزِلَ... .[22]

گویا عجم‌ها را می‌بینم (در دولت مهدی علیه‌السلام) که خیمه‌ها را در مسجد کوفه برافراشته‌اند و قرآن را آن‌گونه که نازل شده به مردم تعلیم می‌دهند.

 

اصلاح کار عبور و مرور

23) امام موسی‌بن‌جعفر علیه‌السلام: اِذا قامَ قائِمُنا: یا مَعْشَرَ الفُرْسانِ سیرُوا فِی وَسطِ الطَّریقِ یا مَعشَرَ الرِّجالِ سِیروا عَلی جَنْبَیِ الطَّریقِ فأیُّ ما فارسٍ أَخَذَ عَلى جَنْبَیِ الطَّریقِ فَأصابَ رَجُلاً عَیْبٌ ألزَمْناهُ الدِّیَهَ ....[23]

وقتی قائم ما ظهور کند، دستور می‌دهد که سواره‌ها از خیابان و پیاده‌ها از پیاده‌روها عبور کنند و هر سواره که از پیاده‌‌رو برود و به کسی آسیب برساند باید دیه بپردازد. (اصلاح امر رفت‌وآمد و حمل‌ونقل عمومی و عبور و مرور).

 

توسعۀ راه‌ها و رفع سدّ معبر

24) امام موسی‌بن‌جعفر علیه‌السلام: اِذا قامَ الْقائِمُ دَخَلَ الکُوفَهَ ... وَ یُوَسِّعُ الطَّریقَ الْأَعْظَمَ وَ یَهْدِمُ کُلَّ مَسْجِدٍ عَلَى الطَّریقِ وَ یَسُدُّ کُلَّ کَفْرَهٍ اِلَى الطَّریق وَ کُلَّ جَناحٍ وَ کَنیفٍ وَ میزابٍ اِلَى الطَّریقِ ... .[24]

وقتی حضرت قائم علیه‌السلام قیام کند، راه‌های اصلی را توسعه می‌دهد و هر چیزی را که سر راه و مزاحم عبور و مرور باشد مانند بالکن‌ها، ناودان‌ها، فاضلاب‌ها، پنجره‌ها و ... حتی مسجدها را خراب می‌کند.

 

همه را می‌شناسد

25) امام باقر علیه‌السلام: اِذا خَرَجَ القائِمُ لَم یَبقَ بَینَ یَدَیهِ اَحَدٌ اِلاّ عَرَفَهُ صالِحُ اَو طالِحُ.[25]

وقتی قائم علیه‌السلام خروج کند، هر کس را ببیند می‌شناسد که آیا مؤمن است یا فاسد؟ (و. دیگر جانی برای نفاس و افراد نفوذی باقی نمی‌ماند.)

 

ستاندن حق مظلوم

26) امام علی علیه‌السلام: یَبْلُغُ مِنْ رَدِّ المَهْدیِّ المَظالِمَ حَتّی لَوْ کانَ تَحْتَ ضِرْسِ اِنْسانٍ شَیْئٌ اِنْتَزَعَهُ حَتّی یَرُدَّهُ.[26]

مهدی علیه‌السلام در مقام ردّ مظالم، حقوق افراد و اجرای عدالت، کار را به جایی می‌رساند که اگر حقی زیر دندان کسی مانده باشد آن را گرفته و به صاحبش برگردند.

ندای قائم در مظلومیت حسین علیه‌السلام

27) امام صادق علیه‌السلام: إذا ظَهَرَ القائم قامَ بَینَ الرُّکنِ وَ المَقامِ وَ یُنادی بِنِدائات خَمْسَهٍ:

اَلأُولی: اَلا یا اَهلَ الْعالَمِ اَنا الإِمامُ القائِمْ،

اَلثّانیهُ: اَلا یا اَهلَ الْعالَمِ اَنا الصَّمْصامُ المُنتَقِمُ،

ألثّالثه: اَلا یا اَهلَ الْعالَمِ اَنا جَدِّیَ الْحُسَینُ قَتَلُوهُ عَطشاناً،

ألرّابعه: اَلا یا اَهلَ الْعالَمِ اَنا جَدِّیَ الْحُسَینُ طَرَحُوهُ عُرْیاناً،

اَلخامِسَه: اَلا یا اَهلَ الْعالَمِ اَنا جَدِّیَ الْحُسَینُ سَحَقُوهُ عُدْواناً [27]

هنگامی که قائم علیه‌السلام ظهور کند، میان رکن و مقام می‌ایستد و پنج ندا سر می‌دهد.

ای اهل عالم! من آن امام قائم هستم.
ای اهل عالم! منم آن درهم‌کوبند و انتقام‌گیرند.
ای اهل عالم! جدّ من حسین علیه‌السلام است که او را با لب تشنه کشتند.
ای اهل عالم! جدم حسین علیه‌السلام را کشتند و جسدش را عریان رها کردند.
ای اهل عالم! بدن جدّم حسین علیه‌السلام را زیر سم اسبان خرد کردند.

قاطعیت با دشمن

28) امام باقر علیه‌السلام: اِذا قامَ القائِم عَرَضَ الایمانَ عَلی کُلِّ ناصِبٍ فَاِنْ دَخَلَ فِیهِ بِحَقیقَهٍ وَ اِلا ضُرِبَ عُنُقَهُ اَوْ یُؤَدِّی الجِزْیهَ.[28]

وقتی قائم علیه‌السلام قیام کند، ولایت و ایمان را بر دشمنان اهل‌بیت علیه‌السلام (ناصبی‌ها) عرضه می‌کند، اگر قبول کردند که هیچ‌ وگرنه گردن‌شان را می‌زند یا باید جزیه بدهند. (و تسلیم حکومت عدل شوند).

جامعۀ اسلامی

29) امام صادق علیه‌السلام: وَ یَذْهَبُ الزِّنا و شُرْبُ الْخَمْرِ وَ یَذْهَبُ الرِّبا وَ یَقْبَلُ النّاسُ عَلی العِباداه وَ تُؤدِّیِ الاَماناتِ وَ تُهْلَکُ الاَشرارُ وَ تَبْقَی الاخْیارُ.[29]

(در آن زمان) روابط نامشروع، شرابخواری، و نزول‌خواری از بین می‌رود، مردم به عبادت روی می‌آورند؛ امانت‌ها رعایت می‌شود، مردمان شرور نابود می‌گردند و خوبان می‌مانند (همه خوب می‌شوند. تربیت، تربیت اسلامی می‌شود.)

 

در لباس علی علیه‌السلام

30) امام علی علیه‌السلام: اِنَّ قائِمَنا اَهْلَ البَیْتِ اِذا قامَ لَبسَ ثِیابَ عَلِیٍّ وَ سارَ بِسیرَهِ عَلِیٍّ (وَرُویَ اَنَّ مَعَهُ ذُوالفَقارَ و مَعَهُ رایَهُ رَسُولِ الله (ص).[30]

وقتی قائم ما قیام کند، لباس مخصوص علی علیه‌السلام‌ را بر تن دارد و به روش و سیرۀ علی علیه‌السلام عمل می‌کند، (روایت شده است که پرچم رسول‌ا... (ص) و ذوالفقار علی علیه‌السلام نیز همراه او است.)

 

دشمنان نگران

31) امام باقر علیه‌السلام: لَوْ یَعْلَمُ النّاسُ ما یَصْنَعُ الْقائِمُ لَأَحِبَّ اَکْثَرَهُمْ الا یَرَوْهُ مِمّا یَقْتُلُ مِنَ النّاسِ. [31]

اگر مردم (بدکردار) بدانند حضرت قائم چگونه (برای اجرای عدالت) رفتار خواهد کرد، بیشترشان آرزو می‌کنند او را نبینند (ظهور نکند)، از بس ستمگران را می‌کشد.

 

 

جایگاه نماز مهدی علیه‌السلام

32) امام علی علیه‌السلام در بیان فضائل مسجد کوفه فرمودند: وَلیّاْتِیَنَّ عَلَیْهِ زَمانٌ یَکونُ مُصَلّی المَهدِیِّ علیه‌السلام مِنْ وُلْدی وَ مُصَلّی کُلّ مُوْمِنٍ... . [32]

روزگاری بر مسجد کوفه بگذرد که محل نماز گزاردن مهدی علیه‌السلام از فرزندان من و محل نماز همۀ مؤمنان خواهد شد.

 

سخت‌گیری به مأموران

33) در حالات حضرت مهدی علیه‌السلام از رسول خدا (ص) آمده است: عَلامَهُ المَهْدِیِّ علیه‌‌السلام اَنْ یَکونَ شدیداً عَلَی الْعُمّالِ جَواداً بِالْمالِ رَحیماً بِالمَساکینِ. [33]

از جمله نشانه‌های دولت مهدی علیه‌السلام این است که بر کارگزاران حکومت سخت می‌گیرد، بسیار بذل و بخشش می‌کند و با مساکین مهربان است.


[1] همان.

[2] بحار، ج 51، ص 29.

[3] سورۀ حج، آیۀ 39.

[4] بحار، ج 51، ص 29.

[5] همان.

[6] غیبه النعمانی، ص 297.

[7] همان، ص 21.

[8] همان، ج 52، ص 309.

[9] همان، ج 51، ص 47.

[10] همان، ج 58، ص 11.

[11] همان، ج 51، ص 66.

[12] همان، ص 72.

[13] همان، ص 73.

[14] همان، ص 130؛ نهج‌البلاغه، خطبۀ 138.

[15] بحار، ج 51، ص 145.

[16] همان، ج 52، ص 192.

[17] همان، ص 231.

[18] همان، ص 320.

[19] همان، ص 337.

[20] همان، ج 53، ص 353.

[21] همان ج 52، ص 339.

[22] همان، ص 364.

[23] تهذیب، ج 1، ص 314؛ معجم، ج 3، ص 159.

[24] غیبت شیخ طوسی، ص 282.

[25] بحار، ج 52، ص 389.

[26] معجم‌الملاحم، ج 4، ص 265.

[27] المعجم الزام الناصب، ج 2، ص 282.

[28] روضه‌الثانی، الحدیث 288.

[29] منتخب الائمه، ص 474.

[30] همان؛ کافی، ج 1، ص 1411.

[31] ص 53؛ غیبت نعمانی، ص 233.

[32] الفقیه، ج 1، ص 150.

[33] همان، ص 117 عن المهدی المنتظر، ج 1، ص 298.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


موضوعات مرتبط: مهدویت ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 29 مرداد 1394برچسب:, | 3:14 | نویسنده : رضا دهقان |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • ایران دانلود سنتر